Beyond Reproductive Printmaking (Dresden, 18-19 septiembre 2017)

Encuentro transdisciplanario y cooperativo del Taller de Grabado, Impreso y Fotografías, del museo de la ciudad de Dresden (Alemania) y del Instituto de Arte y Musicología (Institutes für Kunst- und Musikwissenschaft) de la Universidad Tecnológica de Dresden.

Fuente: https://enfilade18thc.com/2017/07/24/conference-beyond-reproductive-printmaking/

Venues
Studiensaal des Kupferstich-Kabinetts und Hans-Nadler-Saal im Residenzschloss, Gemäldegalerie Alte Meister im Zwinger / Print room of the Cabinet of Prints, Drawings and Photographs, Hans-Nadler-Saal and Old Masters Picture Gallery, Dresden

Organization Team
Susanne Magister, M.A.
Sabine Peinelt-Schmidt, M.A.

Contact
beyond-reproduction-2017@gmx.de

For the lectures on 19th September we kindly ask for registration via email no later than 8th September 2017. We would like to invite all interested guests to the public evening lecture of Dr. Rudolf Rieger in the print room of the Cabinet of Prints, Drawings and Photographs on 18th September 2017 at 6.30pm.

M O N D A Y ,  1 8  S E P T E M B E R  2 0 1 7

18:30 Öffentlicher Abendvortrag im Studiensaal des Kupferstich-Kabinetts

• Rudolf Rieger (Bonn), Adam von Bartsch (1757–1821) als Graphiker: Die Reproduktion von Handzeichnungen alter Meister zwischen Faksimileanspruch, normativen Rezeptionsvorgaben und künstlerischer Interpretation

T U E S D A Y ,  1 9  S E P T E M B E R  2 0 1 7

9:30  Registration

10.00  Section I | Collecting Interpretative Prints: Now and Then
Moderated by Jürgen Müller (Dresden)
• Gudula Metze (Dresden), Königliches Kunst-Kompetenzzentrum. Das Dresdener Kupferstich-Kabinett als Kunstsammlung, Wissensspeicher und Forschungsstelle im 18. Jahrhundert
• Rieke van Leeuwen (Den Haag), Reproductive Prints in the Collection of the Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD)

11.25  Section II | Translation and Technique
Moderated by Stephanie Buck
• Rena M. Hoisington (Baltimore), Étienne Fessard’s Prints of the Chapel of the Hôpital des Enfants Trouvés in Paris, 1751–59
• Caroline O. Fowler (New Haven), Defacing Raphael in the Eighteenth Century

12:30  Lunch

14.00  Section III | Mobile Motifs and Changes of Meaning
Moderated by Susanne Magister (Dresden)
• Ralf Bormann (Frankfurt a.M.), Das Nachleben reproduzierter dionysischer Sarkophagmotive im Kunstbetrieb der Académie Royale
• Christine Moisan-Jablonski (Warsaw), Geographical Metamorphoses: The influence of a composition attributed to Justus van Egmont and that of the “Elements” cycle, engraved by Jeremias Falck, on print series produced by German publishing houses
• Aude-Line Schamschula (Heidelberg), Der Herkules-Zyklus von Frans Floris. Druckgrafik als Medium der Rezeption

15.50  Section IV | Interpretative Prints as Sources for the History of Reception
Moderated by Sabine Peinelt-Schmidt (Dresden)
• Uta Neidhardt (Dresden), Gillis van Coninxloo – ein Meister des Spätwerks? Die Bedeutung grafischer Reproduktionen für die Rekonstruktion und Rezeption des Schaffens eines Hauptmeisters der flämischen Landschaftskunst
• Marina Daiman (New York), ‘Diverse opere grandi le quale vanno in stampa’: Rubens’s Fame, Theft, and the Business of Prints
• Alice Ottazzi (Torino / Paris), The Role of Mezzotint in Shaping International Reputations: An Aspect of the Reception of the English School in France

M O N D A Y ,  1 8  S E P T E M B E R  2 0 1 7

The following lectures of the first day of the conference are reserved for the speakers due to space limitations of the print room.

11:00  Registration

11:45  Welcome by Stephanie Buck, Jürgen Müller, Susanne Magister, and Sabine Peinelt-Schmidt

12:30  Jaqueline Klusik-Eckert (Erlangen), Stichkopien: Phänomen der Rezeption oder Hinweis auf einen Paragone?

12:50  Christien Melzer (Bremen), Im Zeichen der Lilie. Französische Druckgraphik zur Zeit Ludwigs XIV.

13:10  Evelyn Wöldicke (Berlin), Gemäldereproduktionen im Clairobscur-Holzschnitt? John Baptist Jackson und die Geschichte eines gescheiterten Versuchs

13:30  Zalina V. Tetermazova (Moskow), Colour Prints by Gabriel Scorodoomoff (1754–1792): Between Painting and Graphic Arts

13:50  Giorgio Marini (Firenze), Giuseppe Longhi’s La Calcografia: Theory and Techniques of Neoclassical Reproductive Printmaking

14:45  Pause and Change of Location
Gemäldegalerie Alte Meister der Staatlichen Kunstsammlungen Dresden, im Zwinger, Dresden

15:45  Martin Schuster (Dresden), Moderation and Introduction
Visit to the Old Masters Picture Gallery with presentation of preparatory drawings and prints from the Recueil d’Estampes d’après les plus célèbres Tableaux de la Galerie Royale de Dresde

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s